http://www.rahpouyan.com/speech/heyat.asp
· بسم الله الرحمن الرحیم
هیئت علیه هیئت ـ 15/6/82
کانون فرهنگی رهپویان وصال ـ سخنرانی سید محمد انجوی نژاد
همان طور که وعده داده بودیم ، امشب بحث هیئت علیه هیئت رو داریم که من خواهش می کنم که عزیزان خوب گوش بدهند و ان شاءالله بعد هم مبلغ باشند ، همین طور منتقد و اگر بحثی هست ، من خواهش می کنم که بگن صحبت کنیم ، جواب بدیم . به هرحال نظراتی که اینجا گفته می شه ، کاملاَ شخصیه . گرچه برداشت خودم هست از قضایای مختلف ، اما احتمال خطا خیلی زیاده . انسان ممکن الخطاست و یک خطریه یک در حقیقت مشکلی در این امر بوده که من این بحث رو بیان می کنم .
اهمیت مجالس سوگواری وشادی اهلبیت(س):
اهمیت مجلس سوگواری و شادی اهل بیت (س) در تاریخ تشیع ، به کرات توسط علما ، بزرگان ، همچنین توسط کسانی که برای ما الگو هستند ، ذکر شده . یکی از بالاترین و شاید بگیم حتی بالاترین فرد تاریخ بشریت بعد از معصومین (ع) که حضرت امام (ره) باشند علی رغم همه درجات علمی و اون کیاست و سیاست و مصلحت اندیشیشون که همه توقع دارند که خیلی ماورایی و خیلی منطقی و عقلی صحبت کنند تمام مسائل دین را یک طرف می گذارند و می گویند که ما هرچه داریم ، از همین تو سر و سینه زدنها و از همین جلسات است و اگر اسلام زنده است ، بخاطر این مکتبه . از نظر تجربی بسیار راحت قابل اثباته ، خیلی از ماها که گنهکار بودیم ، از این راه توبه کردیم . خیلی از ماها که اهل خیلی از مسائل معنوی و حتی مادی نبودیم ، از این جلسات این چیزها را گرفتیم و خیلی از ماها آدم شدیم به یُمن وجود این جلسات .
چرا هیئت علیه هیئت!؟
خُب ،دشمنان ما هم سالهاست دارند کاری می کنند و چون کار می کنند ، می یان نقطه های قوت ما رو صدمه می زنند . مثلاً از بعد از انقلاب به این ور ، علی رغم اینکه خودشون الگو برداری کردند از کلمه “ولایت فقیه ” و سعی می کنند در نظامهای خودشون ، بدون که اسم ببرند یک همچنین سیستمی رو اجرا کنند ، از این ور خیلی سعی کردند که ما رو ازاین اصل دور کنند که امام (ره) فرمودند که تا ولایت باشد ، ما حفظ می شیم . یکی از چیزهایی که خیلی مؤثر و مهم بود و دشمنان جدی گرفته بودند ، از زمان مستر همفر تا الان و یکدفعه خیلی جدی گرفتند ، این بحث آقا اباعبدالله (ع) است . کِی خیلی جدی گرفتند ؟ من همون زمان یک منبر 10 جلسه ای تحت عنوان سیاست عاشورا صحبت کردم که هم جزوه اش هست ، هم سی دی آن . و کاملاًمکتب امام حسین (ع) رو باز کردیم و انشاءالله اگر زنده باشیم عدالت عاشورا را در محرم بعدی ، بُعدهای دیگه ای،بُعدهای حکومتی مکتب امام حسین (ع) رو باز می کنیم . همون موقع من یک تکه کوچکی از صحبتهام این بحث بود که اون رو عرض می کنم و بقیه اش هم توی این دو سال یک سری تغییر و تحولاتی ایجاد شده عرض می کنم . اون زمان چه اتفاقی افتاد ؟ اتفاق این بود که دهه محرم به نوروز خورد و بسیار تکیه کردند براین که آقا ملّیت ، ملی گرایی ، نوروز ، سنت های ایرانی ، چهارشنبه سوری و فلان و فلان ، دید و بازدید ، سال تحویل، و دیدند حتی بی دین ترین فرد این مملکت امام حسین (ع) را رها نکرد ، یکدفعه اینها خیلی ناراحت شدند ، اصلاً فکر نمی کردند . اونجا بود که اولین سمینار برای بررسی این نقطه قوت ایرانِ شیعه و لطمه زدن به آن در امریکا تشکیل شد که در این سمینار عده ای از علمای وهابی و عده ای از متفکرین امریکایی دور هم نشستند و یک بررسی کردند ، ببینند قضیه چیست ؟ غافل از اینکه با این بررسی های مادی ، نمی توانند به اون ارتباط عاطفی غیبی شیعه با آقا اباعبدالله (ع) پی ببرند . گفتند آقا نمی دونیم چه خبره ، فقط می دونیم اینها اسم حسین (ع) که میاد ، خوب و بدشون همه چیز رو ول می کنند . اینها نسبت به اهل بیت (س) یک حالت خاصی دارند و به قول شهیدِ بزرگوار علامه مطهری از لحظه تولد در باطن و بطنشون محبت اهل بیت سرشته شده . اینها درک نمی کنند ، نمی فهمند یعنی چه ، چون اینها با دیدگاه مادی نگاه می کنند . اما کسانی که اونجا نشسته اند ، یک مقدار آدمای متفکری بودند . لذا گفتند بهترین راه لطمه زدن به این نقطه قوت این است که ما بیاییم و دقیقاً یک آلترناتیسازی کنیم ، دقیقاً مشابه همین جلسات رو درست کنیم و اینها آرام آرام جلسات رو از مسیر اصلی اش خارج کنند . بحث هیئت علیه هیئت را به این دلیل اسمش رو گذاشتیم ، برای اینکه هیچ چی علیه هیئت نمی تواند مقابله کند ، مگر یک هیئت دیگه و کسانی که در این مملکت پیروی کردند از سیستم اینها ، شاید 99% شون اصلا نمی دونند دارند چه کار می کنند . یعنی اگر همین بحث ان شاءالله با تبلیغ شما و بچه ها که دارند زحمت می کشند کشوری بشود خیلی جاها از کشور که من این بحث رو کردم برای کادر و بقیه هیئت ها ، کلاً سیستمشون رو تغییر دادند . اینها یعنی در حقیقت انسانهای پاک ، انسانهای مخلص ، انسانهای باصفا ، اما جاهل . و دوستی هستند که آب به آسیاب دشمن می ریزند . لذا ما به هیچ وجه به چشم دشمن به اینها نگاه نمی کنیم . یک درصدی هستند دارند به این جماعت خط می دهند ، اینها مغرضند و هیچ بعید نیست اگر یک زمانی در مملکت ما ، این قدرت تشخیص بالا برود که بابا این نقطه قوت رو که مقام معظم رهبری می فرمایند ، تنها راه مقابله با شبیخون فرهنگی دشمن همین جلسات و هیئات مذهبی است ، اگر یک عده به این عقلانیت برسند که مراقب این چیزها باشند ، این خیلی خوبه . مثلاَ بنده ای که آخوند هستم ، اگر الان یک “ واو ” رو اینور و اونور بگم ،دادگاه ویژه روحانیت است که خوبه نظارت می کنه بر کار من . اما یک مداح و یک هیئتی هیچ کس بر اون نظارت ندارد که چی گفت ، چی کار کرد . هیچ کس هم برخورد نمی کنه . ولی دیگه اون قدر این آش شور بشه که سر و صدای آشپز هم در بیاد . وگرنه زیاد کاری ندارن .
· ریشه این ضعف چیست؟
خُب این ضعف است . از چی شروع می شه ، از یک ریشه شروع می شه و ریشه در این هست که عمر 57 ساله امام حسین (ع) خلاصه شود در چند ساعت صبح عاشورا . این اولین قدمی است که اشکال برای ما ایجاد می کنه . یک سال یک هیئتی برنامه بگیرد ، توی این یک سال ، از این چند ساعت هیچ برنامه ای فراتر نداره ، فقط متن شعرها و سبکها فرق می کنه . هیچ برنامه ای . دلیلش چیه ؟ الان دلیلش رو هم خدمتتون می گم . خب قصد ما از این بحث آیا به جان برخی هیئتها افتادنه ؟ نه ! در پیشگاه امام حسین (ع) ما قصد فضولی نداریم . ما داریم همه هیئتهای کشور را که خوبند ، داریم سعی می کنیم که اشکالات رو برطرف کنیم تا خدایی نکرده ، اون بلایی رو که برخی سر امام زمانِ ما در آوردند و امام زمان رو تبدیل کردند به عامل تخدیر ، رؤیا ، خواب و . . . این بلا رو سر امام حسین (ع) در نیاورند . بحث فقط همینه . هیچ دعوایی با کسی نداریم ، هیچ اسمی نمی بریم ، هیچ شخص خاصی مد نظرمون نیست ، یک فرهنگ رو داریم نقد می کنیم ، این فرهنگ ممکنه در جلسات خودمون باشه ، در جلسات خیلی از شما باشه ، در خیلی از جلسات کشور باشه ، خیلی جاها هم نباشه . این فرهنگ رو داریم نقد می کنیم .
چگونگی جلسات مذهبی درکشور:
دو گروه جلسات مذهبی در کشور داریم : یک گروه کسانی هستند که بسیار افراط می کنند در محبت ، درست آ . اصلاَ من هنوز به انحرافات نرسیدم . درست . اینها فقط اهل اشک و عزاداری و سینه زنی و بدون هیچ اشکالی و یک گروه فقط در معرفت ، سخنرانی ، جلسه ، کلاس و در پایانش هم توسل و التماس دعا و هر دو گروه مشتریان خاص دارند و نمی توانند این مشتریها رو جذب کنند . عشق و معرفت دو بال است که اگر این دو بال با هم حرکت کنند بالا می ریم و اگر یک بال حرکت کند ، دور خودمون می گردیم و دور خود گشتن به معنای خسته شدن ، دلزدگی ، بریدن مستمع و رفتنش است . لذا این جمعیتها همیشه توی یک حد ثابتی می مونه . بالا نمی ره ، پایین می یاد و همشون گله
می کنند که آقا حال تو جلسات نیست . اون یکی می گه قدر ما رو نمی دونند ، علم مثلاً از بین رفته ابهت و عظمتش . حالا از ریشه و پایه که بگذریم ، یک سری اعمال ظاهری رو می خوایم نقد کنیم .
اشکالات چیست؟
حالا اشکالات چیه ؟
1ـ فرهنگی که این جلسات ترویج می کنه ، مستمع را به سمت انزوا و گوشه گیری و از مردم بریدن منفی پیش می بره . یعنی مستمع یک جوری بار میاد که یواش یواش حرفی برای عموم مردم نداره ، و حرفهای عموم مردم رو هم بر نمی تابد ، تحمل نمی کند . مستمع تو یک وادی میره که در این وادی ، آرزوهاش در چند بعد خلاصه می شه . زیارت کربلا یعنی زیارت یک مرقد . زیارت حرم حضرت عباس (ع) ، زیارت بین الحرمین ، امام رضا (ع) و بساطی برای اشک ، گریه و تو سر و سینه زدن و ابداً هیچ راه حل و کانالی برای ارتباط با مردم نداره . همین دوتاکلمه حرفی رو که می زنم رو هم نمی تونه بزنه . اگر این مستمع را ببری ، حتی اون مجری رو ببری تو یه محیطی که این محیط کاملا با این فرهنگ
بیگانه اند ، ابدا نمی تونه ترویج کنه این فرهنگ رو . مثلاً از یکی از متولیان یکی از جلسات سؤال می شه که آقا به نظر شما با جوونا چکار کنیم ؟ می گه : آقا جوونا رو بیارید تو جلسه ما . بعد می گیم آقا وقتی میان تو جلسه های شما این چیزها را می بینید و یک مقداری براشون سنگینه ، چه کار کنیم ؟ می گه آقا این کار ، کار عشق است ربطی به دین نداره . همین که هست . نمی تونه ارتباط برقرار کنه، با قشر دانشگاهی نمی تونه ارتباط برقرار کنه . با دبیرستانی که مورد تهاجم فرهنگی واقع شده نمی تونه ارتباط برقرار کنه و ارتباطی که اون با قشری برقرار می کنه ، یک ارتباط کاملاً موقتیه . یعنی در تصاویر کاملاً جلسه به جلسه و سال به سال ، مستع مقابل ، قیافه ها عوض شده . تو این سن و سال پایینی ، با القاء یک سری هیجانات می توانند نگهدارند . اما به دلیل اینکه حرفی برای گفتن ندارند و نمی تونند با جمعهای مختلف ارتباط برقرار کنند ، نمی تونند در انجمن معلمها حرفی بزنند ، برای استادهای دانشگاه حرفی ندارند ، تو دانشگاه علوم پزشکی ساکتند . برای یک سری مستمیعنی که واقعاَ در یک سطح پایین سواد قرار دارند ، کم سواد بودن ، گناه نیست . یعنی من اصلاً نگفتم که آدمای بدیند . بحث اینه که آیا مکتب امام حسین (ع) اینقدر محدوده ؟ یعنی واقعاً امام حسین (ع) حرفی برای گفتن برای اینها نداره و بعد اتفاقاً با اینگونه نشون دادن تصویر از آقا اباعبدالله (ع) اغلبِ جو جامعه رو در این دورانی که تکنولوژی داره حرف اول رو می زنه و مردم بیشتر دنبال 4 خط مطلبند، بعد بنشینند گریه کنند ، تا توجیه نشوند نمی تونند این کار رو بکنند اینا نمی تونند این حرف رو بزنند ، حتی اگر صد نفر اینا رو جمع کنی فقط بگی دلیل سینه زدن چیست ؟ یک دلیل علمی برای سینه زدن نمی تونند بگن . ما علممون سینه زدن رواثبات کرده . من تو بحث چاکراها و اینکه چاکراهای قلب با ضربه حساس می شه و مرکز عاطفی انسان رو به تحرک وادار می کنه ، از نظر علمی برای سینه زدن خیلی حرفها زدیم . برای هیجانات . الان یک سری مشکلات این تیپی دارند و متاسفانه علی رغم صحبتهایی که من شخصاً به خیلی از اینها کردم و قبول کردند ، نمی یان تو میدون . نمی دونم چرا ؟ می گه آقا قبول دارم ، ولی خب حالا . چرا ؟ دلیلش اینه که کمبود علم دارند . یعنی یک کتاب که می دی دستش ، می گی بخون ، می گه آقا ول کن ، حال و حوصله کتاب خوندن رو ندارم . عزیز من ، تو جوون رو مقابلت نشوندی و قراره از تو مکتب امام حسین (ع) رو فرا بگیره . تو چرا احساس وظیفه نمی کنی که از بقیه سالهای زندگی امام حسین (ع) بتونی مطلب به خوردش بدی ؟ بله ! امشب خیلی خوب گریه می کند ، اشک می ریزد ، خدا پدر هر دوتون هم بیامرزه ، دست هردوتون رو هم
می بوسم . اما صبح تو دبیرستان و دانشگاه این جوون نیاز به یک حرفهای دیگه هم دارد . چرا بهش نگفتی ؟ وقتی اومد تو جلسه تو و برگشت آیا حرفی برای این که تو جامعه بتونه تحوّل ایجاد کنه یاد گرفت ؟ بعد چون حرف برای گفتن نداره منزوی می شه ، بعد متاسفانه ، متاسفانه، اینو دل بدید ، انزوا یواش یواش به بریدن دچار می شه . ما یه 10 ، 20 سالی تو این وادی هستیم . رفقای خودمون که بغل دستمون سینه می زدن ، نمی دونم استکان تو سر خودشون خرد می کردند ، نمی دونم فلان و فلان ، داریم می بینیم الان خیلی هاشون کجان ؟!!!. نه حسینی ، نه علی ای ، نه خدایی ، هیچی. برای اینکه اون زمان فقط هیجانشو ارضا می کرد . وقتی با اینها صحبت می شه ، می گن آقا قبول ، درست می گی . اما فلانی می دونی ، من که داغ می کنم دیگه دست خودم نیست . می گم عزیز من تو مروج فرهنگ امام حسینی . خب این جوان امانت نزد تو است . اگر فردا بِبُرِه ، در اثر برخوردهای تو و این فرهنگی که داری بهش القاء می کنی ، آیا روز قیامت می تونی جواب بدی ؟ ما متولی حسینیه هستیم ، می تونی جواب بدی ؟ تا بحث معرفت پیش میاد ،می گن : بله ، نمی دونم از تاریخ اسلام می گن . آقا تاریخ اسلام چیه ؟ صحبت امام حسین (ع) ، مرام امام حسین (ع) ، زندگی امام حسین (ع) . حالا بهش می رسیم . اجازه بدین یواش یواش بریم جلو .
سلام دوستان شما که نگران دین ومذهبید هرچی میگویید ومیشنوید باید از نظر علمی قابل اثبات باشد مثال میگویند روایت از امام صادق است که یکی از نشانه های زنا زاده این است که دشمن ما اهل بیت است از یک امام معصوم که در جای دیگر اقایی که همراه امام صادق بود به غلام هندویش گفت حرامزاده امام بهش گفت دیگر پیش من نیا بعید است که مردم را به هم بد بین کند این کار شیعیان و طرفداران امام است که در بحثها کم میاوردن این احادیث را جعل میکردن اگر غیر از این است از نظر علمی وعلم ژنتیک ثابت کنید که ایا واقعا انهایی که دشمن امامان هستند حرامزاده هستند ویا در زمان حیض به وجود امدند که اگر چنین باشد خوب دیگر اصلا انها گناه کار نیستند چون تقصیر خداوند است یا مثلا انهایی که قبل از اسلام بودند همه حلال زاده بودند که به پیامبر ایمان اوردن ؟به هر حال کار دشمنان امامان هم توجیه میشود چون اگر مادر کسی زنا کار باشد ویا در زمان حیض پدر کسی به زور ویا غیر زور با مادر طرف همبستر شده دیگر او اگر هم دشمنی کند امام را هم بکشد دیگر نبادید جهنم برود چون دست خودش نیست ولی من فکر میکنم این کار ادمهایی است که کم اوردن در پاسخ به مخالفهایشان این حرفها را زدند